Monday, October 12, 2009

inilah contoh satu perkahwinan yang tidak direstui mak bapa

Photobucket
.
.
.
alkisahnya bermula dengan gulai tempoyak
[semua salah tempoyaklah...celaka punya tempoyak]
kami tengah makan lunch 4pm,
then sawsomi cakap tak tau nak masak tempoyak
[sebab saya tak makan tempoyak, mustahil saya akan masak tempoyak...tak tahan dengan kewangian tempoyak...]
then,
bapa mertua kesayangan menyampuk...
kalau nak menyampuk, menyampuk laa baik-baik...
ni tak...
tiba-tiba terkeluar ayat yang lebih kurang berbunyi
.
'Tulah...suruh ko kawin dengan orang perak tak nak, mesti tau masak semua makanan perak...jangan salahkan abah!!!'
[dulu orang tua akib nak sawsomi kawin dengan pompuan perak, pompuan tu kerja cikgu...kira orang baik-baik laaa kalau dibandingkan dengan saya]
.
kali pertama orang tua akib cakap tu, memang saya tak dapat tangkap apa yang dia cakap sebab dialek dia pekat sangat...
.
.
mungkin dia tengok saya diam aje then dok tersengih-sengih...orang tua akib tu ulang sampai 4 kali kalau tak silap supaya saya faham apa yang dia cakap...
.
.
memang kali ke-3 dia ulangi ayat tu, saya dah faham...muka saya dah berubah...
.
sawsomi sudah tau saya marah...cepat-cepat dia keluarkan arwah mak dia untuk menamatkan siaran ulangan abahnya....
.
.
Ikutkan hati memang nak laser balik orang tua akib tu...tapi saya tak nak dilabelkan orang yang kurang ajar!!!
.
apa salahnya jadi menantu hantu yang kurang ajar kan
kan kan kan
tapi saya
takkan nak melibatkan mak bapak saya dalam hal ni pula...mak bapak saya didik saya dengan baik sekali...mengajar saya menghormati orang tua, memberi saya pendidikan yang baik...
saya orang yang berakal....
saya orang yang berpendidikan...
saya tak akan lawan depan-depan...
[tapi saya akan mengumpat kat blog saya...kah kah kah...ketawa setan untuk mengimbangkan semula kehinaan, kekejian yang diterima...]
.
.
selain tu, saya kena jaga maruah sawsomi juga...itu bapa dia, takkan saya nak maki hamun bapa dia depan dia...kurang enak lor....
.
.
Mesti orang tua akib tu sangat happy bila tengok sawsomi minta ni minta tu yang saya tak dapat nak buat...
dalam hatinya mesti dok bercakap...
'Tu laaa kan...abah dah cakap awal-awal lagi...tapi kau tak nak dengar...padan muka kau!!!'
.
Mesti orang tua akib rasa bangga sebab apa yang dia jangkakan akan berlaku telah pun berlaku....
.
.
Disebabkan saya telan semua penghinaan dengan diam-diam, sawsomi lagi rasa bersalah...dia mengambil kesempatan saya basuh pinggan di dapur...cepat-cepat dia datang peluk saya...ucap terima kasih kat saya sebab saya terbisu masa tu....
.
.
saya yakin
di masa akan datang
sekiranya akan berlaku lagi perkara-perkara macam semalam
saya percaya
orang tua akib tak akan melepaskan peluang keemasan untuk menghina saya...
.
.
Apa perasaan saya dihina begini?
saya marah
saya sedih
selama 31 tahun saya hidup,
asyik kena hina dengan jiran, sepupu, keluarga sawsomi aje!!!
adakah saya begitu KOTOR?
adakah saya begitu HINA?
adakah saya begitu KEJI?
sehingga semua orang side sebelah sawsomi tak suka dengan saya....
apakah dosa yang telah saya laku?
sehingga semua orang nak menjatuhkan hukuman ke atas saya...
adakah kesalahan yang saya lakukan ialah
SUKA sawsomi
SAYANG sawsomi
CINTA sawsomi
dan
KAWIN dengan sawomi
ataupun sebab
saya orang CINA?!
that y saya
HINA
KEJI
KOTOR
?????
.
.
kalau ini adalah kesalahannya,
saya akan TERIMA semua PENGHINAAN!!!
.
.
to Orang tua akib,
saya akan mengingati penghinaan ni...
.
to TEMPOYAK
i hate u!!!!

10 comments:

  1. to oli... (wah cam tulis surat plakss)

    saya mengambil nasihat papa mya tuk di kongsikan di sini.. "biarlah apa org nak buat.. kita berdoa sahaja semoga Allah membuka pintu hati mereka2 itu)

    bila kita menyimpan dendam akan membuatkan kita bertambah sakit hati.. owh saya pun x delaa terbaik nak nasihatkan org sedangkan saya pun org nasihatkan huhuhu... coz saya juga ada krisis lebey kurang sebegini jegekkk hikhikhik

    ReplyDelete
  2. sabar la oli...apa2 pun sabar tu kunci segalanya..org tua2 mmg camtu, depa rasa depa tua mkn garam lebih dari kita depa tau semua..kita yg muda ni lg byk pengetahuan dr depa..biar dia rasa dia menang, tapi yg betui oli yg menang sb boleh sabarkan diri..at least sawsomi sokong dlm apa segi pun 1 rahmat utk kita..org lain tak caya kita takpa, janji husband kita trust kita 100%..sabar byk2 ek..

    ReplyDelete
  3. oli..sabar ye.. oli ada hak nak marah..tp nak buat camne...... derang ni lupa kot.. ada stgh org melayu pun x pandai buat tempoyak + masak tempoyak.. lg plak oli... nasib baik faizal memahami... biarlah org lain nak kata apa..janji faizal ok.. .

    ReplyDelete
  4. oli
    sabar k....
    itu lah yg terjadi bila kita x dpt di terima oleh org lain
    so.....just kuatkan semangat...kuatkan hati ...kuatkan iman
    insya allah...one day....org yg hina kita tu
    akan cari kita jugak akhirnya.....

    jgn simpan dendam k..
    apa2 pun...dia tetap bapa mertua oli....abah suami oli, atuk bebe

    ReplyDelete
  5. To Oli,

    Sabar jer la key...

    Betul, kite as menantu mmg slalu la nak kene ngalah kan... Tp kalo ngalah slalu rase geram lak....

    Tp, sebbaik hubby Oli bertimbang sara & faham Oli kan... Sabar yeks...

    ReplyDelete
  6. erkk..xsangka la bende ni berlaku to my fren..real pnya story..slalu dlm tv jek..huhu..luckily u pnya tahap kesabaran yg tinggi..kalu sy dh hempas meja n blah dr tpt pemakanan..n after tht..kesinambungannya..xnk blk kg dia lagi..kecuali hari raya..
    hmm..sabar je la ek..sometimes org tua ni pn bkn btl sgt..kalu dia hina mualaf mcm u ni..dia lagi keji dr tu sbnrnya..spttnya dia bangga coz ank dia brjaya tarik saudara baru..xgitu..hmm emo btl la bc entry ni..

    ReplyDelete
  7. buat tak tahu jer laa Oli.. benda2 macam ni akan merosakkan umah tangga kita.. nasib baek sawsomi pujuk u balik dengan cara yang paling berkesan...

    next time buat lebih mesra depan pak akib tuu

    ReplyDelete
  8. ciannye kat kak oli, saya faham betapa marah nya kak oli sbb hal nie. klu saya pon hot jugak, sabar tue mmg terpaksa la kan. tapi lagi best sawsomi faham n peluk u tau bagi semangat kat u untuk bersabar n bertahan. ok la tue...yang penting dia pon sayang u sangat kan...

    tapi, heran kenapa la sesetengah mertua macam nie...
    jom kak oli, kita berjanji pada diri sendiri...in the future jom kita jadi mertua yang baik kpd anak menantu kita...janji cepat! jom!

    ReplyDelete
  9. Salam,

    What with TEACHER? MIL ngan SIL dulu pun suruh ZwanZwan kawin ngan cikgu. Apa kerani tu hina sgt ke?

    Rileks la Oli. I know you're strong... Once you join Islam, you are clean OK. Cleaner then mereka yang dok ngutuk you tu.

    Selamber jer la... yang penting, you, hubby you, baby you HEPI HEPI HEPI!!!

    ReplyDelete
  10. bersabarlah. hidup sendiri, sendiri tentukan. janji keluarga yang u & husband bina ni tetap aman & bahagia :-)

    ReplyDelete