Monday, November 9, 2009

B.I.L.A Lagi?

Bila mau kawin? [bagi yang belum kawin]
Bila nak dapat bb? [bagi yang dah kawin tapi belum ada bb lagi]
Bila nak tambah lagi? [bagi yang dah ada bb] ataupun soalan yang berbunyi lebih kurang
'Bila nak bagi dia adik?'
.
.
saya selalunya kena soalan yang no last tu apabila usia anak semakin membesar...
sawsomi sangat pandai...dia cepat-cepat membalas 'kita dah bersedia...anytime aje...tanya mak dia[mummy bebe laaa]...' sambil menuding ibu jadinya ke arah saya....
macamlah laaa semua perkara di atas tu dalam kawalan saya [memang kami ada 1/2 perancangan kekeluargaan]....Takkan diorang yang lebih lama islam daripada saya ni tak tau rezeki tu dikawal oleh TUHAN [walaupun ada 1/2 perancangan kekeluargaan]....mau tanya-tanya pula...saya bukannya penolong kanan TUHAN...macam mana saya tau BILA? BILA? dan BILA?
.
.
.
saya bukan marah ditanya soalan begini...tapi kalau dah kerap sangat tanya soalan yang sama...tak suka juga laaa...
bayangkan 10 orang makcik,
9 orang makcik akan tanya soalan no.3 tu...
1 orang lagi makcik tak tanya akibat terlalu sibuk interview kakak ipar yang mengambil anak angkat...
bayangkan setiap kali berjumpa, setiap kali tanya soalan tu aje...sangat ketara lor tak ada benda yang nak diperbualkan, maka sengaja cari pasal topik yang boleh diperbualkan dengan saya....
.
.
.
saya try juga memberi jawapan yang sopan...
'belum ada rezeki laaa'
.
.
last-last, saya malas nak jawap apa-apa...senyum bodoh dengan mereka....
.
.
.
Tak sangka
makcik-makcik ni
sangat-sangat mengambil berat dengan saya [orang luar]
betul ke mereka ni mengambil berat?
betul ke mereka ni tak lena tidur kalau kita tak ada anak?
betul ke mereka ni tak lalu makan kalau kita tak tambah anak?
JAWAPAN is NO lor!!!
Bumi tetap berputar lor !!!
.
.
.
actually saya pun mengambil berat dengan makcik-makcik
'makcik, umur berapa?
'makcik, bila lagi?'
'makcik, bila nak mati?'
[dalam imaginasi saya, makcik tu mesti bangun, pastu sepak teranjang saya, pastu sambil maki hamun sambil meninggalkan saya saya yang cedera parah....]
.
.
Tau pula nak marah...tau pula nak marah saya kurang ajar...
then kenapa nak tanya saya bila nak TAMBAH anak?
kan 2-2 benda tu di dalam kawalan TUHAN?
kalau nak tau saya bila nak TAMBAH anak, pi laaa tanya TUHAN...
.
.
.
mimi,
akhirnya saya dah boleh memahami perasaan awak!!!!
.
.
.

6 comments:

  1. oli........sy sangat suka entry nie...seperti mewakili saya
    yelah.....jangan ler asyik tanya bila nak tambah...or.....dia dah boleh ada adik nie...
    plz....bukan apa....rimas ok....kalau ler buat baby tu cam buat kuih..acu acu jadi..ok ler...nie bukan senang lor...dah jadi pun belum tentu 100% boleh selamat...maybe ada 20% kes leh gugur lorr......

    ReplyDelete
  2. saya pun dah ramai org tanya soklan camni..hihi
    pening nk jawab

    ReplyDelete
  3. m.cik tu takder idea nak tanya soalan yg lain..

    ena nie yg baru jea setahun kosong dh sellau tanya bila nak tambah ank..huhuhuhuhu sabar la kan

    ReplyDelete
  4. hahaha bab bila hang tanya.. bile makcik nak mati ru yang agak lawak sikit la,, gelak sorang den.. :)

    ReplyDelete
  5. biasa nie makcik!! babap kang

    clik2 nuffnang disneyland oli :)

    ReplyDelete
  6. sama ler kita oli ooiiii.... tiap kali jumpa sedara mara soalan no. 3 ler yang paling feveret akan ditanya. lebih2 lagi bila aisyah masa tuh dah masuk 2-3 tahun.

    pastu ada lagi soalan sambungan.. "kamu merancang ker??"

    huuiiiii bila datang soalan tuh memang panassss jer telinga nih!

    "dah memang lum ada rezeki lahh makcik ooooooooooooooiiiiiiiiiiii!!"

    mula2 dulu kita tension gak bila orang keliling dok selalu tanya. terasa jugak ler tekanannya, sampai leh bawak bergaduh kita laki bini.

    Tapi skang tidak lagi... dah malas nak layan dah

    ReplyDelete