Thursday, May 27, 2010

semalam INSOMNIA...sekarang mengantuk macam cilakak...

Tengah pening,
Tengah loya,
akibat tak cukup tidur!!!

bila baring atas katil,
gatal tak mau tidur!!!

bila dok atas kerusi ofis,
gatal nak tidur pulak!!!

haizzzzz!!!

susah kan macam ni kan!!!

suka sangat cari pasal dengan diri sendiri!!!

hoiii,
u terlalu senang meh?

dari 11 malam berguling sampai 2 pagi...
masih tak boleh nak pejam mata!!!
otak asyik dok pikir yang bukan-bukan...
[tiba-tiba otak jadi mesin pengimbas masa...]

last-last bangun buat kerja rumah malam-malam buta!!
selepas sejam merajinkan diri,
akhirnya barulah terlelap!!!


actually tak tau pun apa tu INSOMNIA...
selalu cakap ajer TAK BOLEH TIDUR MALAM...

Bila googled, baru tau 失眠/ TAK BOLEH TIDUR MALAM ialah INSOMNIA...

merujuk kepada Wikipedia Bahasa Melayu :

Insomnia dicirikan dengan ketakupayaan bertidur dan/atau ketidakupayaan bertidur selama tempoh yang munasabah. Penghidap insomnia biasanya merungut kerana tidak berupaya menutup mata atau "merehatkan minda" buat melebihi beberapa minit setiap kali. Kedua-dua insomnia organik dan insomnia bukan organik merupakan gangguan tidur. Insomnia biasanya diakibatkan oleh ketakutan, tekanan, kebimbangan, ubat, herba, kafeina, kemurungan atau kekadangnya tanpa sebarang sebab yang ketara. Minda yang terlalu aktif serta sakit fizikal juga boleh mengakibatkannya. Mencari sebab yang mengakibatkan insomnia biasanya diperlukan untuk merawatnya.



p/s : sambil tulis sambil tidur!!!

2 comments:

  1. Haiyo Oli... u peluk je hubby... konpem boleh tido

    ReplyDelete
  2. insomnia ai x dek.. tapi ai pantang baring terus ai tido hahaha cik mya pun dok main sorang2 hihihi.. tampal foot detox patch kot2 leh membantu..

    ReplyDelete