Wednesday, June 23, 2010

kasut ada kutu????

masa bebe dok kat nursery,
rambut dia dijangkiti KUTU tau!!!
tapi,
disebabkan masa tu dia masih berada di nursery,
so,
i tak heboh satu dunia sebab i tak nak jatuhkan maruah dia!!!
i pun senyap-senyap pergi beli ubat kutu, pastu perap rambut dia supaya kutu mati!!!
Memang hari-hari dok tangkap kutu dan telur kutu [kemudian goreng telur kutu untuk dimakan...]

Photobucket

memandangkan bebe dah tak stay kat nursery lagi....dan rambutnya pun dah bebas dari KUTU...
i pun boleh kecoh kat sini lor!!!


So,
bagi bebe,
perkataan KUTU dah sebati dalam kehidupan seharian!!!

Pagi ni,
[pagi ni banyak kejadian yang lucu...OK laaa...i yang perasan lucu ajer...]
anak dan mak pun berlenggang kangkung jalan ke kereta...
tiba-tiba, anak berdiri tak mau jalan...
sambil buat mulut muncung yang dia perasan sangat comei dengan mulut lagu tu...sambil tunjuk pada kasut yang dipakainya...
bebe : mummy, ada KUTU!!
[sila percaya, tak kira macam mana i paksa di speaking mandarin, dia tetap akan speaking malay dengan i!!]
mummy buat-buat peranjat beruk : KUTU? [i tak tau mandarin kutu panggil apa? so i ikut hokkien, kutu dalam hokkien panggil kutu juga...] mana ada kutu di kasut? [of course i speaking mandarin laaaaa]
bebe : ADA!!! [dengan penuh yakin]

untuk menyakinkan bahawa kasut dia tak ada KUTU,
maka i terpaksa buka kasut dia dan tuang keluar sebiji BATU kecil yang dianggap KUTU itu!!!

Anak,
ini adalah BATU,
bukannya KUTU!
Sila ikut mummy sebut...
BATU!
BATU!
BATU!!!

5 comments:

  1. alhamdulillah bebe dah bebas dari itu kutu..
    hehehe,lawak la dlm kasut ada kutu, bebe xtau la nak panggil itu apa mummy,sbb tu dia main sebut saja

    ReplyDelete
  2. u sebut "BATU" tu.. in malay ke mandarin??
    hihihi!!!

    ReplyDelete
  3. hahaha..lawak la anak oli..saya dok gelak kat opis baca citer ni..

    ReplyDelete
  4. salam ukhwah kak..hahhaha.batu or kutu??..yeayyy..bebe dah bebas dr kutu perosak tu..mst ngeri jekan..takut kutu tu brjangkit kat org lain pulak..:))

    ReplyDelete
  5. jadilah tu oli.. TU TU jugak! hehehe =)

    ReplyDelete