Tuesday, August 16, 2011

Cari pasal dengan Biskut Cornflakes Madu

Nak habiskan 1/2 buku butter yang buat kek batik lapis tempoh hari...cari punya cari terjumpa biskut cornflakes madu kena guna butter [tapi kena beli cornflakes dan madu pula...cis]

Rasanya biskut raya yang paling senang dibuat adalah biskut cornflakes madu kot [walaubagaimanapun, jangan terpedaya dengan perkataan 'senang' itu]...siang hari jenuh dok cari resepi yang paling senang [dah senang nak yang lagi senang]...malam hari pula buat-buat rajin membuat kuih raya[ ingatkan nak buat malam tu juga...mana tau tak jadi buat malam semalam, hari ni baru bikin]...


RESEPI BISKUT CORNFLAKES MADU
by : masam manis

1 buku butter -1/2 buku
1 cwn gula pasir-1/2 cawan
2 cwn madu-1 cawan(madu dalam botol 375g)
2 kotak Cornflakes-1/2 kotak besar 500g
chery hijau dan merah - dicincang -tak bubuh, digantikan dengan colouring chocolate rice
badam - dicincang - tak bubuh

Masukkan semua bahan (kecuali cornflakes, chery dan badam) ke dlm periuk dan masak hingga semua bahan likat. Angkat. Tuangkan cornflake, chery dan badam kacau rata. Masukkan dlm cup kecil. Susun dlm dulang pembakar dan bakar pada suhu 170c selama 15 minit atau sehingga masak.


Lepas pong pang pong pang...result yang diperolehinya adalah seperti gambar di bawah...

Photobucket
jangan terpedaya...keras macam batu...dan manis macam nak potong kaki sebab madu tu melekat kat celah-celah gigi...kesudahannya kesemuannya dimasukkan ke dalam tong sampah.

Faktor-faktor yang menyumbang kepada kegagalan[tak ada kena-mengena dengan resepi asal ya] :
1. nisbah bahan tak betul sebab saya buat-buat pandai-pandai buat separuh
2. butter+gula+madu terlalu likat

haizzzzzzz...

Kesimpulannya, kek batik dan biskut cornflakes telah menewaskan saya. saya telah kalah dengan teruk sekali...angkat bendera putih

Sekian terima kasih.


Anggara kos KERUGIAN :
1/2 bungkus Cornflakes 500g - RM4.25
Honey 375g - RM7.90
coloring chocolate rice 100g - RM1.60
1/2 buku butter - RM1.70
Paper cup - RM1.90

apa-apa pun, weekend ni nak buat senyap-senyap...heheheheheh

Amaran Keras : JANGAN GUNA JARI RASA KE-PEKAT-AN SEBAB IA ADALAH LAVA. [jari sedang melecur...dah laa biskut tak jadi, jari pula dapat sakit...memang padan muka kat diri sendiri...biar butter duduk diam-diam kat peti ais tak nak, nak juga cari pasal dengan diri sendiri]

No comments:

Post a Comment