Thursday, September 8, 2011

7 a.m

7am adalah waktu keemasan...

time ni laaa nak masak, of course bukan masak 2 lauk 1 sup laaaa, saya campak-campak semua bahan dalam periuk, kemudian masaklah lauk tu...
sambil masak sambil memerah susu...sambil memerah susu sambil masak air...sambil tunggu air masak sambung pam susu...sambil pam susu sambil masak...
bila air dah masak, susu pun dah cincai-cincai selesai pam, cepat-cepat bancuh sebotol susu untuk sawbebe untuk bangunkan dia...selalunya time ni laa ilyas saw akan terjaga...maka kena 'layan' tuan kecik dulu...kalau dia tak terjaga, syukur alhamdulillah!!!
alamak...dah 7:30am...
bubuh garam kat masakan, rasa...OK-->tutup api...kalau belum masak, masak dengan api kecik tapi kena make sure masak sebelum 8a.m...
kakak sampai...saya segera siap-sipakan diri sendiri...kakak pula siapkan sawbebe...pagi-pagi akan kedengaran suara kakak memujuk sawbebe kemudian kedengaran suara saya mejerit suruh sawbebe bangun...setiap pagi memerlukan 15 minit untuk membangunkan dia dari katil ...hari-hari bersekolah akan dok ulang ayat yang sama...dia tak jemur dengar saya pun dah bosan nak cakap...sambil-sambil tu cuci sekali botol susu yang nak dibawa ke office yang kakak telah basuh...
tiba-tiba dah 8a.m...mak dan anak SIAP!!! masukkan ice pack dan botol ke dalam bag...sapu roti untuk sawbebe dan diri sendiri...
jalan ke hulu jalan ke hilir, dah 8:15 a.m...cepat-cepat kiss ilyas dan bye bye ilyas...bawa sampah satu plastik untuk dibuang sebelum hantar sawbebe ke sekolah...dan saya pun ke tempat kerja....


kenapa tak nak buat awal-awal?
Ini ada masalah peribadi...saya tak boleh nak buat apa-apa sebelum 7 a.m...bangun 5 a.m pun, saya akan start kalut 7 a.m juga...roh saya belum bangun...roh saya hanya bangun bila alarm 7 a.m dah berbunyi...

ohya, lupa nak bagitau, saya masak untuk kakak makan...hehehehehhe...of course bukan laaa...12p.m saya ambil sawbebe dari sekolah, then saya akan lunch kat rumah dulu sebelum ke tempat kerja sambung shift petang...

kalau saya malas, tengahari saya tapao lauk saja...

1 comment:

  1. rutin yang biasa bagi sesetengah ibu yang keje+ada anak kecik...huhu saya pun cam tu jugak..hari2 kelam kelibut

    ReplyDelete