Monday, October 17, 2011

memandangkan sudah habis exam [12/10/2011],
memandangkan sawbebe dah 7:44am masih belum terjaga,
memandangkan mood saya bagus,
memandangkan cuaca pun agak cerah,
memandangkan segala aspek pun sesuai untuk membenarkan sawbebe ponteng sekolah,
maka saya punb mengambil keputusan untuk tidak 'memaksa' sawbebe pergi sekolah!

pukul 8 pagi,
time untuk keluar rumah,
tiba-tiba sawbebe terpacak di depan bilik tidur!!
memandangkan dia dah bangun,
saya pun kata : JOM, PERGI SEKOLAH!'
tapi,
dia kata dia tak mau ke sekolah...
sekali lagi saya...
memandangkan sudah habis exam [12/10/2011],
memandangkan mood saya bagus,
memandangkan cuaca pun agak cerah,
memandangkan segala aspek pun sesuai untuk membenarkan sawbebe ponteng sekolah,
maka saya pun mengambil keputusan untuk tidak 'memaksa' sawbebe pergi sekolah!

takpe laaa...hari ni sawbebe dok rumah dengan kakak dan adik

Photobucket

Dalam pukul 10 lebih, sawsomi call tanya saya : Kenapa suruh anak tak payah pergi sekolah?
Eh?
Bila masa pula saya suruh anak tak payah pergi sekolah?
'anak besar cakap mummy cakap tak payah pergi sekolah!'
ewah ewah...
gunakan mummy sebagai alasan eh!

lunch time balik rumah,
saya suruh sawsomi tanya sawbebe sekali lagi 'kenapa tak pergi sekolah?'
sawbebe senyum malu-malu!!

apa lagi,
kena meleter dengan saya laaaa...


XXXXXXXXXXXXXXXXXX

Pagi-pagi bangun,
ayat yang pertama keluar dari mulut, bukannya good morning, tapi mesti tak mau ke sekolah!
Alasannya ialah : sufei tak tau baca, tak tau tulis, tak tau nyanyi!!!
[dengan nada yang sedih dan muka yang kesian]


Risau juga!!!
cikgu kat sekolah cina kan garang-garang...
mesti sawbebe selalu kena marah sebab tak pandai!!!
that y dia pun tak mau ke sekolah!!

sekali sawsomi tanya cikgu kat sekolah,
cikgu menafikan!!

kenapa eh?
sekarang punya sawbebe dah pandai nak putar belitkan fakta?
apa yang dia telah buat,
dia tak mengaku! kemudian dia akan tuduh orang lain yang buat!

kadang-kadang,
dia 'terbawa' alat tulis kawan dia balik rumah,
dia cakap kawan dia yang kasi,
saya macam susah nak percaya...
takut dia terambik barang orang sebab terlalu comel dan ingin memiliki...
haishhhhh
how eh?

2 comments:

  1. huh sama lah kes dgn aisyah nih. kekadang bila kita tanya mana dapat, "kawan bagi". Memanjang kawan jer bagi. Sekarang pun dah pandai putar2 cerita. Tapi fad rasa budak nih menipu tukar2 cerita sebab takut fad marah dia. So fad ambil pendekatan nasihat dia baik2 hari2 bagitahu apa keburukan menipu. nasihat dia ckp jujur. memang susah. tapi kena sabar dan doa banyak supaya dia berubah. budak...

    ReplyDelete
  2. oli..cik annur pun camtu, tiba2 ada "pensil or pensil warna tambahan" dlm bekas pensil... dan dia juga kdg2 memusingkan fakta... cuma dia sgt suka pergi sekolah dan cikgu selalu komplen dia sgt suka berborak..akekeke

    ReplyDelete