Monday, February 4, 2013

CNY Project : Halal Bak Kua

susah sangat nak cari yang halal?
mari kita bakar sendiri bak kua ataupun daging salai chinese style...

bahan-bahan yang simple :
daging kisar 500 gram(saya guna 400g)
sos ikan 1 1/2 sudu besar
kicap cair 1 1/2 sudu besar
kicap pekat(hitam) 1 sudu besar (saya bubuh 1 1/2 sudu)
gula 120gram (saya bubuh 80gram saja)

*Ini tak ada dalam resepi asal...saya yang berlagak pandai...saya bubuh 1 sudu minyak bijan nampak daging macam tak berlemak. TAK MAU BUBUH PUN TAK APA!

cara-caranya :

saya guna daging kisar ini...resepi asal nak 500gram daging kisar...tapi yang juai kat super market semuanya 400gram saja...so tutup mata sebelah, ubah suai resepi asal...400GRAM DAGING KISAR!

Gaulkan sos ikan, kicap cair, kicap pekat dan gula sehingga sebati


dah bersedia untuk dibakar!
Preheat oven 130C


Letak segumpal daging di atas parchment paper.


kemudian letak plastik di atas daging dan ratakan daging itu...tebal dan nipis ikut kesukaan masing-masing.

* saiz kertas A4, so daging ayam dapat dalam 5 keping...


Masukkan ke dalam tengah-tengah oven...bakar dengan api atas bawah 130C selama 10 minit...kemudian 180C bakar lagi selama 10 minit...

* masa bakar untuk 180C, lagi 2-3 minit, saya bakar dengan api atas saja..


SIAP!!
homemade halal bak kua


Halal Bak Kua / Daging Salai
halal bak kua


komen saya : sawbebe dan ilyas sangat suka makan!!
Nasihat saya : kalau ada orang jual yang halal punya, BELILAH...

2 comments:

  1. gile terbaek.
    aku copy resepi ko nih!!

    ReplyDelete
  2. saya mg suka sgt mkn..tapi nk cari yg halal payah..terima ksh berkongsi resepi ni..setahu saya dgn sunway piramid ad shop yg jual bak kua halal ni..mg mahal le...hheheehe

    ReplyDelete