Friday, March 29, 2013

[copy paste] Cara mengatasi tantrum anak

saya sedang menghadapi masalah ini!




Anak berusia 1.5 tahun ke 2.5 tahun akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar. Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar.
Dia sedang belajar untuk ekspres diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:

1- pegang dia seperti dalam gambar ini.
2- bisikan anda sayang dia dan understand perasaan dia.
3- baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kpdnya dan anda.
4-tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang
5- JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.

Sumber : http://www.facebook.com/notes/prof-dr-rozieta-shaary/tantrum/427604340619537

 okay, 
mari tengok apa itu TANTRUM?

Kenali Apa Itu Tantrum

Tantrum bermaksud kemarahan secara tiba-tiba. Manakala "Temper Tantrum" ialah suatu luapan emosi yang meledak-ledak sehingga tiada kawalan diri.  Temper Tantrum seringkali muncul pada anak usia 15 bulan – 6 tahun. Tantrum biasanya terjadi pada anak yang hyper-aktif. Tantrum juga lebih mudah terjadi pada anak-anak yang dianggap "sulit", dengan ciri-ciri sebagai berikut:

1) Kanak-kanak tidak cukup tidur.
2) Makan dan proses pembuangan najis tidak teratur.
3) Kekok dengan situasi baru atau orang yang dia tidak kenali.
4) Lambat beradaptasi terhadap perubahan.
5) Emosi tidak tenteram (sering negatif).
6) Mudah marah dan mudah menangis.
7) Sulit dialihkan perhatiannya.


Tantrum termanifestasi dalam berbagai perilaku. Berikut adalah beberapa contoh perilaku Tantrum, mengikut peringkat usia:

Dibawah Usia 3 tahun
·Menangis
·Menggigit
·Memukul
·Menendang
·Menjerit
·Memekik-mekik
·Menghempaskan badan ke lantai
·Memukul-mukulkan tangannya
·Menahan nafas
·Menghentakkan kepala
·Melemparkan barang
·Menyangkung
·Memeluk tubuhnya

Usia 3-4 tahun
·Perilaku tersebut diatas
·Menghentakkan kaki
·Berteriak
·Meninju
·Membantingkan pintu
·Mengkritik
·Merengek

Usia 5 tahun keatas
·Perilaku-perilaku tersebut diatas
·Memaki hamun orang lain @ ibubapanya
·Menyumpah
·Memukul kakak @ adik @ kawan-kawannya
·Mengkritik diri sendiri
·Memecahkan barang dengan sengaja
·Mengancam
·Merungut
·Trauma @ fobia keatas sesuatu yang menekan emosi anak.

FAKTOR PENYEBAB TANTRUM

Ada beberapa faktor yang menyebabkan terjadinya Tantrum. Diantaranya adalah seperti berikut:

1) Kehendak @ Keinginan Anak Di Halang
Setelah tidak berhasil meminta sesuatu yang tetap pada keinginannya, maka sianak mudah saja melepaskan emosi tantrumnya yang bertujuan mendesak ibubapanya agar memenuhi impiannya.

2) Ketidakmampuan anak mengungkapkan dengan perkataan
Kanak-kanak bawah usia 4 tahun memiliki keterbatasan bahasa. Amat sukar sekali untuk mereka menterjemahkan keinginan mereka dalam bentuk bahasa yang mudah untuk kita fahami. Oleh itu, kondisi mereka yang masih tidak betah telah menekan emosi mereka menjadi kecewa dan secara tidak langsung mewujudkan frustasi pada diri mereka dan disampaikan dengan sikap tantrum.

3) Pergerakan yang Terhad
Kanak-kanak yang hyper-aktif sudah biasa dengan pergerakan yang bebas tanpa kongkongan atau batasan. Sekiranya, ibubapa cuba mengawal pergerakan atau hadkan kelakuannya menjadi sopan dan bertertib, maka ini mewujudkan stress pada diri sianak. Untuk anak melepaskan stress, maka wujudnya tantrum. Sebagai contoh; anak hendak minum menggunakan gelas, ibu atau pengasuh tidak benarkan dan menggantikan dengan cawan plastik; sianak masih bertegas dengan keinginannya, maka telah wujud sifat amarah dalam dirinya dan untuk dia melepaskannya dia akan bersikap tantrum agar kehendaknya
diperbolehkan.

4)Asuhan Ibubapa
a. Terlalu dimanjakan apabila semua keinginan dipenuhi dan tetiba ada keinginannya yang lain tidak diikutkan.
b. Asuhan yang tidak konsisten – tidak menerangkan yang mana baik dan yang mana buruk (tiada penjelasan diberikan). Apabila anak melakukan kesilapan dan secara tiba-tiba kita menegur dan menghukum, maka inilah komplikasi yang timbul dengan wujudnya tantrum.
c. Ibubapa bertelagah pendapat yang mana baik @ buruk untuk sianak.


5) Anak merasa penat, lapar atau dalam keadaan sakit.

6) Anak sedang stress
Samada anak penat dengan bebanan tugasan sekolah, dan lain-lain atau kerana merasa tidak aman (insecure).

7) Trauma @ Fobia
Anak disiksa atau pernah menyaksikan sesuatu yang ngeri atau diperkosa sejak kecil. Trauma yang melanda dirinya menjadikan emosinya tak tenteram. Kanak-kanak mengharapkan perlindungan yang aman. Apabila itu terjadi, dia beranggapan bahawa ibubapa tidak memberikan kasih sayang atau keamanan yang diharapkan. Maka dia akan tantrum untuk melepaskan tekanan yang melanda emosinya. Tantrum ini memakan masa untuk pulih dan akan terbawa sehingga dia dewasa. 

Nak lagi detail boleh baca ini...

BAGAIMANA UNTUK ATASI TANTRUM ANAK ?

Dalam buku "Tantrums Secret To Calming The Storm" oleh La Forge,
majoriti berpendapat bahawa tantrum adalah suatu perilaku yang masih
tergolong normal yang merupakan sebahagian dari proses perkembangan
atau tumbesaran kanak-kanak, suatu tempoh transformasi dalam
perkembangan emosi, kognitif dan fizikal sianak. Sebagai bahagian
dari proses perkembangan, episod tantrum pasti berakhir.

Beberapa hal positif yang biasa dilihat dari perilaku tantrum adalah
bahawa dengan tantrum anak ingin menunjukkan sikap independensinya,
ekspresikan individualitasinya, mengemukakan pendapatnya,
mengeluarkan rasa marah dan frustasi untuk menyampaikan maksud agar
orang dewasa mengerti dengan sikap negatif mereka.

Namun bukan bermakna bahawa tantrum harus digalakkan dan disemangati
(encourage). Jika ibubapa membiarkan Tantrum berkuasa (dengan
memperbolehkan anak mendapatkan apa yang dihajati setelah ia
Tantrum, seperti ilustrasi di atas), maka bererti ibubapa sudah
menyetujui dan memberi peluang pada anak untuk bertindak kasar dan
agresif (walhal sepatutnya ibubapa tidak harus menyetujui kehendak
anak).

Ibubapa harus membantah dengan tegas dan memberi penjelasan secara
logikal pada anak. Dengan bertindak tegas dalam menangkis Tantrum,
ibubapa juga berkesempatan untuk mengajar atau mendidik anak tentang
bagaimana caranya beraksi terhadap emosi-emosi yang normal (marah,
frustrasi, takut, jengkel, dll) secara wajar dan bagaimana bertindak
dengan cara yang tepat sehingga tidak menyakiti diri sendiri dan
orang lain ketika sedang merasakan emosi tersebut. Inilah yang
dikategorikan sebagai intelligent emotion yakni pamerkan emosi
dengan kaedah yang positif.

Kaedah terbaik menangani tantrum anak;

·Mencegah terjadinya tantrum
·Menangani anak yang sedang mengalami tantrum
·Menangani anak pasca tantrum

Pencegahan

Tindakan susulan untuk mencegah terjadinya Tantrum adalah dengan
mengenali kebiasaan-kebiasaan sianak dan mengetahui secara pasti
pada kondisi-kondisi seperti apa muncul Tantrum pada si anak.
Misalnya, kalau orangtua tahu bahwa anaknya merupakan anak yang
hyper-aktif dan kalian berada didalam kereta terlalu lama
perjalanannya, ini sebenarnya akan menimbulkan stress pada anak dan
dia mula menunjukkan tantrum. Untuk elakkan sianak Tantrum, ibubapa
perlu mengatur perjalanan dengan beristirehat di jalan atau di kedai
makan untuk memberikan waktu bagi sianak berlari-lari di luar.

Tantrum juga dapat dikesan kerana stres akibat tugas-tugas sekolah
yang harus sianak laksanakan. Dalam hal ini, mendampingi anak pada
saat ia mengerjakan tugas-tugas dari sekolah (bukan membuatkan tugas-
tugasnya) dan mengajarkan hal-hal yang dianggap sulit, akan membantu
mengurangi stres pada anak kerana beban sekolah tersebut.
Mendampingi anak bukan sahaja terbatas pada tugas-tugas sekolah,
tetapi juga pada permainan-permainan, sebaiknya anak pun
didampingioleh ibubapa senantiasa, sehingga ketika ia mengalami
kesulitan ibubapa dapat membantu dengan memberikan petunjuk.

Langkah kedua adalah teknik keibubapaan mengasuh anaknya.

Apakah anak terlalu dimanjakan?

Apakah ibubapa bertindak terlalu melindungi (over protective), dan
terlalu suka melarang?

Apakah kedua ibubapa selalu seia-sekata dalam mengasuh anak?

Apakah ibubapa menunjukkan konsistensi dalam perkataan dan
perbuatan?

Jika anda merasa terlalu memanjakan anak, terlalu melindungi dan
seringkali melarang anak untuk melakukan aktiviti yang sebenarnya
sangat dibutuhkan anak, jangan baran jika anak akan mudah tantrum
jika kemahuannya tidak dituruti. Konsistensi dan kesamaan persepsi
dalam mengasuh anak juga sangat penting.

Jika tiada sepakat, ibubapa sebaiknya jangan berdebat dan
beragumentasi antara satu sama lain di depan anak, agar tidak
menimbulkan kebingungan dan rasa tidak aman pada anak. Ibubapa
hendaknya menjaga agar anak selalu melihat bahwa ibubapanya selalu
sepakat dan rukun damai.

Ketika Tantrum Terjadi

Jika tantrum terjadi dan ibubapa tidak dapat mengawal situasi, maka
beberapa langkah patut diambil;

Memastikan situasi sekeliling – Sekiranya sianak tantrum didepan
orang awam, bawa anak ke satu sudut yang jauh dari penglihatan awam
dan biarkan sianak melempiaskan emosinya disitu untuk seketika.
Ketika sianak tantrum, jauhkan darinya benda-benda yang boleh dia
capai (barang merbahaya) untuk elakkan dia dari tercedera atau orang
lain.

Ibubapa harus bersabar (berkeadaan tenang) – Jaga emosi, mulut dan
tangan. Jangan sampai memukul dan berteriak-teriak marah pada anak.

Endahkan (ignore) ketika sianak tantrum – Ketika sianak tantrum,
sebaiknya ibubapa jangan memujuk, bercakap, memberi nasihat,
berargumen dan seumpamanya yang bertujuan mengambil hati sianak.
Kerana ketika tantrum, perasaan amarah menguasai dirinya dan dia
tidak akan mendengar kata-kata nasihat dari ibubapanya. Jalan
terbaik ialah membiarkan sianak untuk seketika, biar dia lepaskan
kemarahan itu. Tantrum akan cepat berakhir sekiranya ibubapa tidak
campurtangan dengan memujuk atau paksaan atau kemarahan.

Jika sianak masih lagi tantrum – Ibubapa hendaklah memeluk sianak
dengan dakapan kasih sayang. Akan tetapi ada ibubapa yang malu
dengan kerenah anaknya yang sedang tantrum. Maka moleknya ibubapa
hendaklah berada tidak jauh dari sianak dan bercakap dengan sianak
yang menunjukkan anda sayang padanya. Dengan kaedah itu, sianak
berasa aman dan tahu bahawa ibubapanya ada dan tidak menolak sikap
negatifnya.

Ketika Sianak Kembali Tenang

Saat Tantrum sianak sudah reda, seberapapun parahnya ledakan emosi
yang telah terjadi tersebut, janganlah diikuti dengan hukuman,
nasihat-nasihat, teguran, maupun sindiran. Juga jangan diberikan
hadiah apapun, dan anak tetap tidak boleh mendapatkan apa yang
diinginkan (jika Tantrum terjadi kerana menginginkan sesuatu).
Dengan tetap tidak memberikan apa yang diinginkan si anak, ibubapa
akan dapat melihat konsistensi dan anak akan belajar bahwa ia tidak
bisa memanipulasi ibubapanya.

Ingat, ibubapa hendaklah mendidik anak dengan mengajak anak
mendengar (nasihat) kata kita bukan mendengar katanya. Jika sejak
mula sudah terbiasa mengikut katanya, inilah kesan sampingan sika-
sikap negatif yang akan terdapat pada diri sianak.

Berikanlah belaian kasih sayang dan rasa aman Anda kepada anak. Ajak
anak, membaca buku atau bermain bersama. Tunjukkan kepada anak,
sekalipun ia telah berbuat salah, sebagai ibubapa Anda tetap
mengasihinya.

Setelah Tantrum berakhir, orangtua perlu mengevaluasi (selidiki
kembali) mengapa sampai terjadi Tantrum. Apakah benar-benar anak
yang berbuat salah atau ibubapa yang salah merespon
perbuatan/keinginan anak? Atau karena anak merasa frustrasi, lapar,
atau sakit? Fikir secara positif dan ini perlu, agar ibubapa bisa
mencegah Tantrum berikutnya.

Jika anak yang dianggap salah, ibubapa perlu berfikir untuk
mengajarkan kepada anak nilai-nilai atau cara-cara baru agar anak
tidak mengulangi kesalahannya. Kalau memang ingin mengajar dan
memberi nasihat, jangan dilakukan setelah Tantrum berakhir, tapi
lakukanlah ketika keadaan sedang tenang dan nyaman bagi ibubapa dan
anak.

Waktu yang tenang dan nyaman adalah ketika Tantrum belum dimulai,
bahkan ketika tidak ada tanda-tanda akan terjadi Tantrum. Saat
ibubapa dan anak sedang gembira, tidak merasa frustrasi, lelah dan
lapar merupakan saat yang ideal.

Dari uraian diatas dapat terlihat bahwa kalau ibubapa memiliki anak
yang "sulit" dan mudah menjadi Tantrum, tentu tidak adil jika
dikatakan sepenuhnya kesalahan ibubapa. Kebiasaann yang kita dengar
orang tua berkata, macam mana perangai ibubapanya maka itulah yang
menurun ke anak Namun harus diakui bahwa ibubapalah yang punya
peranan untuk membimbing anak dalam mengatur emosinya dan
mempermudah kehidupan anak agar Tantrum tidak terus-menerus meletup.
Beberapa saran diatas mungkin dapat berguna bagi anda terutama bagi
para ibu/bapa muda yang belum memiliki pengalaman mengasuh anak.
sumber : http://groups.yahoo.com/group/ibu/message/3873

Thursday, March 28, 2013

病魔 go away


这个星期又发高烧,又搅肚子,但却泻不出来!
到了第三天,终于忍不住了,去看医生。。。
医生说是轻微的食物中毒。。。
但是吃了药,肚子还是搅来搅去。。。
我还以为中人家的santau。。。
中午吃了午餐还会涨风,整个肚子涨涨的。。。
更厉害的还会反胃!
还好大姨妈刚刚来,不然一定以为怀孕了!

[5y10m]sawbebe demam-ing

Ahad ikut SIL pi cuti-cuti penang dan balik rumah FIL kat Perak...tiba-tiba 2 malam berturut-turut demam panas kat kampung...SIL takut dan terpaksa hantar sawbebe balik rumah...so kesian holiday terpaksa dibatalkan!!



Tuesday, March 26, 2013

Starbucks® mug


rasa nak pitam, so merangkak pi ambik air nak minum...
entah macam mana tangan boleh terlepas mug yang sudah dipegang...
kranggggggggg
bila mug kegemaran dah pecah, terus tak jadi nak pitam!!! 
 

oh! Noooooooooooooooooooooooooooo!

Friday, March 22, 2013

Kebenaran Terbongkar

masih lagi ingat budak yang eczema yang kena sapu tepung ubi di RUMAH AMAL BUAH HATIKU di Bandar Baru Bangi yang disebar-sebarkan di Facebook...

Gambar diambil dari Facebook Rumah Anak Yatim Di Malaysia

 kasihan kan?
mereka mendapat perhatian...berita mereka telah masuk ke dalam paper...

Gambar diambil dari Facebook Rumah Anak Yatim Di Malaysia

ingat kan?

okay kalau sudah ingat...pi baca link ini...

http://adeezroon.blogspot.com/2013/03/rumah-amal-buah-hatiku-truth-finally.html

Speechless kan?!

kalau nak tahu lebih lanjut,
pi kat blog BERSAMA MAZIDUL ~~ RUMAH AMAL BUAH HATIKU: KEBENARAN DIDEDAHKAN


Wednesday, March 20, 2013

[姐弟] kitten yang malang

masa sawbebe sebesar ilyas, sawbebe tidak dibenarkan untuk main kucing...pertama sebab dia ada asma...kedua sebab saya malas nak basuh tangan dia setiap kali selepas dia bermain...maka dia dihalang sentuh kucing...dan sawbebe adalah sangat patuh pada arahan pada usia tu...dia tak sentuh kucing pun...dok EEEEEk EEEEEk pada jarak yang dekat saja...


tapi cara itu adalah tidak berkesan untuk ilyas...dia langsung tak heran dengan larangan saya...dia tak hirau saya dok Eeeek Eeeek ke...Haipppp haipppp ke...No No No ke...dia tetap akan capai kucing yang malang itu juga...




dari situ, sawbebe pun dah mula memberontak dengan larangan saya dan menjadi berani pegang kucing walaupun ada sikit-sikit takut....


saya? tak ada mata nak tengok! janji u orang bahagia!

Monday, March 18, 2013

The Rice Pot - A pot of rice, a pot of kindness, a pot of love

bayangkan,
kita miskin sampai terpaksa hantar anak-anak kita ke rumah kebajikan!!!


bayangkan saja pun sudah cukup menyedihkan?


namun,
ini adalah realiti!


17 March 2013 ,

The Rice Pot - A pot of rice, a pot of kindness, a pot of love

telah menyampaikan sumbangan ke Rumah Nur Kasih Bestari!

P.S : Group ini diasaskan oleh my friend, Nurul Hanis. Nak bagi sumbangan ataupun nak join lawatan boleh contact dia...



segelintir kanak-kanak dan remaja yang berada di sini kehilangan ibubapa...
segelintir kanak-kanak dan remaja yang dihantar ke sini disebabkan faktor kemiskinan ibubapa...

tukang masak of the day!

Thursday, March 14, 2013

Photobook Bali,here we come✈✈✈2009

yeayyyyyyyyyy
Photobook yang saya beli voucher kat Groupon RM38 sudah siap dan selamat sampai!! (plus postage RM8)

hari sabtu saya submit order,
hari ni sudah sampai!!!





mmmmm...macam majalah travel!! hehehehehe

[姐弟] 打架

每次,
都是苏毅先动手,
喜欢抢姐姐的东西,
动不动就出手打姐姐,
苏菲能闪的她就闪,
不能闪的,她就会告状!
有几回,
被我看到她非常geram的捏她弟弟的手或者是脸。。。
但是,
从来没有弄伤过苏毅!

Ilyas suka buli sawbebe!
mata dia sangat jahat,
apa yang sawbebe pegang tulah yang paling indah,
semua dia mau rampas!
dan suka-suka hati dia baling apa-apa saja kat kakak dia!
sawbebe banyak sabar,
cuma kadang-kadang bila dah terlalu geram dia akan pegang tangan ilyas kuat-kuat ataupun cubit pipi ilyas dengan sekuat hati...
tapi so far tak pernah lagi berlaku insiden cederakan ilyas!


前天,
梳洗了姐弟俩,我就要去冲凉。
才刚刚进厕所,衣服都还来不及脱,
就听到苏毅的哭声!
冲出厕所,看到苏菲在安慰,一脸害怕,不停的摸苏毅的脸,。。。
事情没那么简单!
果然没猜错!
苏毅的脸霞有一片红红+有黑青的痕迹(Drapolene cream 的盖)。
一问之下,
苏毅先拿东西丢苏菲,
不知那天苏菲吃了什么火药,
(应该)很用力的抛回去给苏毅,哪里知道这么巧那个Drapolene就打在苏毅的脸!

2 hari lepas,
sawbebe tiba-tiba naik berang bila adik dia baling entah apa barang kena paha dia,
terus dia capai Darpolene cream dan baling kat ilyas dan penutup darpolene terkena pipi ilyas...terus merah + lebam!
ilyas menangis dan sawbebe terkejut dan rasa bersalah cepat pujuk adik dia dan raba-raba muka adik dia...sebab takut saya naik hantu!



她知道自己有错,就先下手为强,大大声的哭!
我也知道不该骂苏菲, 唯有告诉她 :弟弟还小,不懂事,不可以打弟弟呀, 如果弟弟打你, 你就喊妈咪, 妈咪就会把弟弟拉开!
苏菲: 是不是因为弟弟还不会讲话?
(看来苏菲也不懂)
我: 是咯!你看弟弟多可怜,不会讲话,所以你不要打他,知道吗?



你给不给?


明抢


可怜的姐姐只好玩别的


小霸王

Monday, March 11, 2013

[5y9m] bukan senang menjadi seorang pelajar










tiba-tiba,
saya rasa kasihan dengan sawbebe!
semua di atas tu,
rasanya saya belajar lepas masuk sekolah rendah...
tapi zaman sekarang,
mak bapak kiasu,
sekolah-sekolah kiasu,
yang mangsa adalah anak-anak kita!

ni nak masuk darjah 1 saja,
bukannya nak masuk tahun 1 universiti!


Friday, March 8, 2013

Bali, here we come~~2009 (Day5)

Day 5 (last Day)
10 May 2009

Kuta Puri Bungalows, Kuta, Bali.

5 hari 4 malam di sana, kami telah berpindah 3 hotel...hotel ini lah yang paling selesa bagi kami!

P.S : kalau bawa budak kecil, sila book penginapan yang SELESA awal-awal. jangan tiru macam kami, sampai sana baru cari tempat tidur!macam nak naik sawan!


permandangan dari bilik

landskap









ada welcome drink

sawbebe sudah sihat sejahtera!
perjalanan nak ke airport


singgah makan





tak payah faham kami buat apa...



~Tamat~

Thursday, March 7, 2013

Bali, here we come~~2009 (Day4)

Day 4
9 May 2009

6 pagi bangun, jalan-jalan kat pantai...








balik ke hotel, bangunkan bebe...bawa bebe pergi main air laut...mula-mula bebe agak takut...lepas tu main tak ingat dunia...











kemudian jalan-jalan kat Kuta...


The Bali Bombing Memorial








berpura-pura nak melintas...sepak sekali baru tau!!



1. Nusa Dua - water sport





singgah di Puja Mandala, iaitu tempat ibadat untuk  5 agama...


















2. GWK



















tangan kat bawah ni kat tempat lain...kena naik kereta baru boleh sampai ke sana...







3. Uluwatu


















bersama-sama dengan pelancong dari China

dia tak bawa anak dia, so bila dia nampak sawbeb dia rindu kat anak dia.










4. Jimbaran

tak makan seafood kat jimbaran pun...masing-masing nak balik...yang laki nak pi massage...yang pompuan nak pi shopping...mana tau jam teruk masa OTW nak balik...aduh!!!!

bawa bebe pergi main kat swimming pool...lepas tu, kelaparan...makan mee cawan...bebe tidur, mak bebe pun tidur...makan kfc yang adik i tapao...sambung tidur hingga siang...


sawbebe dah semakin sihat...maklumlah esok dah nak balik ke malaysia!!!hurmmmmmm