Wednesday, June 12, 2013

Dumpling Festival or Kuih Chang Festival

Pada hari ini,
ikut kalendar cina,
5hb bulan 5 ialah hari untuk celebrate Dumpling Festival atau Chang Festival atau Dragon Boat Festival.
Sambutan ini ialah untuk ingat seorang penyair terkenal yang bernama  Qu Yuan di mana beliau telah difitnah dan dijatuhkan hukuman...maka orang kampung telah buat dumpling dan buang ke sungai supaya ikan tak makan Qu Yuan...Disebabkan alasan ni, tiap-tiap tahun dapatlah saya makan dumpling (chang)...

potret Qu Yuan dari wikipedia

google pun mengingati penyair malang ni???


tapi selepas revert to Islam,
dah 1 2 3 4 5 6 7 tahun tak makan chang...
tak tau mana nak cari chang halal...
nasib baik,
ah sou cleaner office baik hati,
tiap-tiap tahun buat chang vegetarian bagi saya lepas dendam dengan bak chang (dumpling daging)

tapi tahun ni,
saya sudah tak pandang chang vegetarian ah sou cleaner...
hurmmmmm...
saya sudah jadi sombong...
saya sudah jadi kembang...
saya sudah dapat makan bak chang halal...
hohohohohoho

last week,
kebetulan nenek tinggal di rumah saya,
maka saya paksa dia buat bak chang bagi saya makan!!
hahahahahahaha
demi cucu tak guna ni,
nenek dengan rela hati buat bak chang!!!
no paksaan okay!!!
nenek yang sudi nak buat...siap offer nak ajar saya!!!


saya nak cuci daun, tapi nenek tak kasi sebab dia tak percaya dengan cara pembersihan daun yang dilakukan oleh saya!

sedang ajar saya macam mana nak bungkus...masuk telinga kanan, keluar telinga kiri...

trial...tak berjaya...akhirnya nenek juga yang terpkasa ambil alih...

Siap!! dapat 9 biji bak chang...kesemuannya nenek yang buat...ilmu tak berjaya diturunkan!!!bagi mimi sebiji yang balance semua dah selamat masuk dalam perut saya!




bila tengok balik gambar ni, teringin nak makan sangat-sangat!! tapi apa boleh buat, semua sudah selamat disalurkan ke indah water!!



tak ada bak chang, kee chang pun jadi laaa...ah sou cleaner yang bagi...sedapnya dimakan dengan homemade kaya buatan sendiri...tak ada kemaluan puji diri sendiri! hurmmmmm


No comments:

Post a Comment