Thursday, July 25, 2013

Juadah Buka Puasa Yang Simple : Sup Cina

Dulu saya hanya tahu masak SATU jenis sup saja iaitu SUP ABC
Kini saya tahu masak lagi SATU jenis sup iaitu SUP CINA!

total sup yang tau dimasak = 2 saja

kedua-dua sup yang simple ini adalah kegemaran dan kesukaan kami sekeluarga.
kalau saya dengan anakS saja, saya hanya masak sup untuk dimakan dengan nasi.
kalau sawsomi ada, saya akan tambah lagi satu lauk untuk dimakan dengan nasi...
simple kan?!
nak masak pun simple saja...


Resepi Sup Cina
By : sawsawlady
bahan-bahan yang simple : kobis, sayur masin,carrot, tomato, tauhu lembut, daging ayam dan halia

#sayur masin ada 2 jenis, beli yang jenis light color punya, sebab ia lebih rangup.
#halia sangat diperlukan sebab orang tua-tua cakap sayur masin banyak angin, so halia untuk buang angin!


ini SECRET RECIPEnya

masukkan kobis, halia, sayur masin dan carrot ke dalam air yang telah didih.  Air agak-agak sendiri. kalau suka minum sup, air banyak sikit.kalau tak suka minum sup, air sederhana. sawbebe suka minum sup macam tu saja, so saya lebihkan air...

then masukkan ayam bila sayur dah lembut
 
masukkan salted plum

masukkan aksesori tomato

last sekali masukkan tauhu. selalunya saya tak tambah apa-apa lagi perisa sebab dah cukup rasa...

 # boleh juga masukkan daun bawang

sup cina versi sawsawlady


Sup Cina dan Udang Asam


sawbebe dan ilyas minum sup sampai licin




No comments:

Post a Comment