Tuesday, May 6, 2014

[resepi] KAYA 咖椰


 

saya suka kumpul resepi kaya,
sini copy,
sana copy,
copy sampai tak tau dari mana saya copy...
[habislah...mana tau disaman curi resepi orang]

Jumaat yang lepas,
saya buat eksperimen lagi...

kali ni cuba buat kaya gula hangus,
[eh? ada kaya macam ni?]
dan kaedah double boil...


Resepi untuk rujukan saya di masa depan...
Tidak disarankan untuk ikut resepi ini kerana bahan dan caranya kurang tepat...


Bahan :
* 3 biji telur [ saya guna ayam kampung yang kecil]
* 200 santan pekat
* 150 g gula
[Gaulkan gula dan santan sehingga sebati, kemudian masukkan telur, kemudian tapis]


50 g gula untuk buat gula hangus
[masak gula sehingga jadi warna emas-keemasan]
*Peringatan : Jangan masak gula hangus sampai hangus


2 helai daun pandan





guna ayam kampung yang bapa mertua bagi
[sawsomi singgah semalam kat rumah bapa dia time oy\tw balik dari outstation]






lampu dapur saya terbakar, maka gula saya dah jadi gula hangus!!





masukkan bancuhan *  ke dalam gula hangus


Gunakan kaedah double buih dan masak sehingga kaya jadi pekat.
boleh keluarkan daun pandan bila daun dah layu...


siap







Tak laku!! 
maybe ada bau hangus kot...
or maybe pembakar roti sudah rosak...


Kesimpulannya,
next time buat saja Kaya Pandan...






No comments:

Post a Comment