Wednesday, November 19, 2014

[Resepi] Sambal Udang Petai Nenek SawSawLady



Saya hidangkan sambal udang petai di atas ni kat sawsomi,
saya cakap saya yang masak,
tapi sawsomi tak percaya saya yang masak...
hehehe


Dari A-Z saya yang buat,
Tapi dari A-Z ditunjuk ajar oleh nenek saya!!!



Step by Step Sambal Udang Petai untuk rujukan diri sendiri di masa depan :

2 batang serai


 3 cili besar merah  2 cili kecil merah

 belacan sebesar ibu jari

3 ulas bawang merah



bahan-bahan di atas saya tumbuk tak halus, so nenek tumbuk lagi...
nenek cakap kalau malas blend saja [macam boleh baca isi hati saya saja nenek ni]



panaskan minyak...berapa banyak? agak-agak saja, asalkan cukup untuk tumis-menumis...

 tumis bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi...
**Petua nenek saya: sisa-sisa kat lesung tu jangan dibuang, gaulkan dengan air, nanti masukkan untuk dimasak sekali.


 kemudian masukkan udang

masukkan petai


masukkan air asam jawa (ikut tekak masing-masing, yang suka masam, boleh extrakan air asam), sedikit gula, sedikit garam



SIAP


sawsomi 2 kali tambah nasi!!!

No comments:

Post a Comment