Wednesday, April 29, 2015

[Hana 10m] Kenduri Aqiqah Hana Sofea Saw

Tarikh : 25 April 2015
Tempat : Kampung Gajah, Perak



Watak Protagonis

baju kurung ditaja oleh bubu ahkak garang








Hana dan makcik-makciknya


kuih bahulu ditaja oleh babah dan abah Hana




mini yasin dan mini tasbih ditaja oleh Fajar Gifts Shoppe



 mini yasin dan mini tasbih pelbagai corak dan warna 


Boleh request tampal sticker, tapi caj lain...


Untuk tempahan mini yasin dan mini tasbih untuk apa-apa acara seperti majlis aqiqah, majlis tahlil dan sebagainya, boleh contact :

FAJAR GIFTS SHOPPE
011-377403931


Terima kasih banyak-banyak kepada semua pihak yang keluar tenaga, wang dan juga masa untuk Hana!!


Nota kaki : Ada banyak lagi gambar di kamera...tapi malas nak keluarkan...

Tuesday, April 28, 2015

Happy Birthday To Me





renew lesen memandu 5 tahun...

Monday, April 27, 2015

Buah Melaka atau Onde-Onde Atau Ondeh-Ondeh

Tak kisah apa nama kuih ini,
Kuih ini adalah kuih kegemaran saya sepanjang zaman!



masa saya kecil-kecil,
nenek dan mak saya memang selalu buat kuih ini...

Bila saya dah jadi mualaf,
bila saya dah puasa,
kuih ini adalah kuih yang saya akan buat untuk berbuka puasa!!

Senang, mudah dan cepat nak buat onde-onde,
Resepi buah melaka atau onde-ondeh atau ondeh-ondeh ini yang saya tulis tahun 2009
Kalau tak faham, sila google orang lain punya resepi!!

Wednesday, April 22, 2015

Alhamdulillah!!
Rezeki anak-anak!

Saturday, April 18, 2015

[Hana10m] 2 batang gigi atas


Tumbuh 2 batang serentak,
Nasib baik tak demam!

Sejak ada gigi atas ni,
asyik gigit (。)(。)saja.

Friday, April 17, 2015

[Resepi] Dessert Longan Tofu



Longan Tofu::龙眼豆腐 
(Resepi untuk rujukan masa depan)



Agar-agar tali 20g
Air 1.5 liter
Gula ikut tekak masing-masing 
Susu cair 1 tin ( last sekali bubuh) 
Longan 1 tin

Cara masak tofu: 
1. Masukkan agar agar ke dalam air 1.5 liter dalam periuk. 
2. Bila agar-agar dah larut baru masukkan gula ikut kemanisan masing2. 
3. Last sekali baru masukkan susu cair dan didih 1-2 saat tutup api.
4. Tuang masuk ke dalam bekas. Bila dah keras baru potong dadu.

Cara buat air longan:
1. Panaskan air longan dan air 500-700ml dalam periuk.
2. Masukkan gula ikut kemanisan masing-masing.
3. Bila air longan dah sejuk, tuangkan ke dalam tofu.
4. Hidang sejuk-sejuk. Sedap macam nak mati!




Wednesday, April 15, 2015

Gangguan Bekalan Elektrik

1st time blackout - 25 March 2015
6pm...lebih kurang 10pm baru ada bekalan elektrik semula...technician cakap fius kat stesen janakuasa TNB rosak. So kami 3 rumah yang malang tu tak ada elektrik selama 4 jam.

2nd time blackout - 12 April 2015
Dalam 12 lebih...lepas buat aduan, dalam setengah jam dapat semula bekalan elektrik.

3rd time blackout - 13 April 2015
9:20 am - 11pm
TNB bagi bekalan elektrik sementara yang disambungkan dari stesen janakuasa...
Punca yang dikenalpasti - Kabel bawah tanah rosak.

 technician TNB sedang tarik wayar dari stesen janakuasa...



 sibuk dok tiup lilin


 penduduk tolong suluh lampu...


Sampai hari ni pun masih guna elektrik sementara...

Sunday, April 12, 2015

Resepi Nenek SawSawlady Peria Goreng Telur

Nenek saya cakap,
beli peria yang warna pucat tak begitu pahit!
Nenek saya cakap,
Hiris peria nipis-nipis,
lepas tu ramas-ramas dengan garam untuk hilangkan rasa pahit

 tumis bawang putih dengan minyak sehingga wangi


 Masukkan peria


 Masukkan telur yang dah dipukul, biar telur garing, 
bubuh garam dan perisa ikut kesukaan masing-masing...


Siap

Thursday, April 9, 2015

Sakit Gigi Tahap Kronik





 (kredit kepada google)


Sakit gigi dah krtikal terutama masa makan,
tiba-tiba pagi ni gigi yang sakit tu pecah...
mana pergi serpihan yang pecah tu?
saya sudah telan?

saya tak berani pergi klinik gigi kerajaan sebab pasti kena tunggu...
tunggu giliran yang lama dan takut doktor gigi bagi tarikh lain...
gigi saya dah tak boleh tunggu..
bak kata pepatah : "Penantian itu adalah satu penyeksaan"
Gigi yang pecah tu sedang potong lidah saya pelahan-lahan sampai nak makan pun seksa...

Tapi tu laa,
tak mau pi klinik gigi kerajaan,
hanya ada satu cara iaitu pi KLINIK GIGI SWASTA!!

Bila pi KLINIK GIGI SWASTA,
Kena sediakan duit yang berkepok-kepok untuk rawatan gigi!!!
Ikutkan hati,
nak cabut saja,
sebab murah sikit kos rawatan!
Tapi doktor gigi suruh tampal saja,
saya takut tampal!
saya takut bunyi mesin yang gerudi gigi tu, bila benda tu gerudi macam terkena isi...
SAKIT!!!

Tampal 2 batang gigi RM360,
Nasib baik sawsomi sudi sponsor tampalan gigi 2 batang tu.
Terima kasih sawsomi !!

 Sekarang dah tak sakit gigi,
so jagalah gigi baik-baik kalau tak mau pergi jumpa doktor gigi!




Monday, April 6, 2015

Fast & Furious 7 FOR PAUL

Fast & Furious 7





 For Paul

 "No matter where you are, Whether its a quarter mile away, Or halfway across the world, You'll always be with me, And you'll always be my brother." - Vin Diesel

当下的心情:
想哭,
但是哭不出来!

#forpaul

Sunday, April 5, 2015

Pertama Kali Spa

Amaran: Ini entry show off! Jangan baca!!


sawsomi bagi surprise,
[Strategi damai tamatkan perang dingin]
sponsor treatment di Cinta Sari Tradispa.
Dari 10.40am - 3.30pm

gambar ni saja yang sempat diambil...
seterusnya sibuk dengan sauna, urut, scrub, mandi, tangkas, facial




Sangat best!
Super best!

harga pun best
RM450

Terima kasih sawsomi!!

[Hana 10m] Hana 10 bulan

Budak busuk ini dah masuk 10 bulan!!


 tepuk tangan


 abang sedang urut kaki adik 2 pagi






 saya nak terbang!








 kakak dan adik


tukang cat



tepuk amai amai...

kena kurung dalam bb cot


naik LRT


 Princess Hana Saw

Princess tak ada gigi


Gaya tidur abang dan adik




kakak dan adik


mummy dan anak

 sedang kacau abang


 abang mengalah



tak dapat kacau abang, datang kacau kakak...
cubaan rampas buku kakak




gaya duduk yang sama

 muslimah

selfie


 panjat katil

yeay berjaya 

selfie



 2 in 1...cak dan french kiss...

suka sangat buat muka macam ni