Thursday, July 28, 2016

Resipi Lemang Tanpa Buluh

Wow...teruja saya bila tahu boleh buat lemang tanpa buluh. Sebab saya sangat suka makan lemang, hantu lemang....Kalau tiome raya, saya memang makan lemang saja. Lemang kat rumah mertua saya semua saya yang habiskan. Sapu sampai licin.


Resipi Lemang Tanpa Buluh
(Source: Gambar dan Penulisan oleh Hamidah M. Ibrahim|Masak Apa Hari Ini|MAHN)



1/ Tanak pulut susu bersama santan asli & sedikit garam
2/ matikan api bila santan dah kering. Pulut masih separuh masak
3/ Dapatkan 2 jenis daun pisang, yg pucuk muda & yg tua
4/ Balut pulut dgn pucuk muda dahulu dlm keadaan daun melintang
5/ Di bahagian luar balut mcm biasa seperti kuih lopeh
6/ Kukus 30-40 minit
7/ Bila masak, grill sebentar hingga garing bahagian luar daun
8/ Buang daun balut sebelah luar & tinggalkan bahagian daun muda
9/ Bolehlah potong seperti lemang biasa...

No comments:

Post a Comment