Monday, August 7, 2017

Homemade Chicken Luncheon Meat Halal (Step by Step)

Sebelum ini saya beli luncheon meat halal dalam tin di AEON. Tapi sekarang tak ada jual dah...tak sure AEON Taman Maluri yang tak ada jual atau semua AEON tak ada jual...sedih sangat tak dapat makan dah (menangis di tepi bucu katil)

Dua hari yang lepas teringin sangat nak buka puasa dengan luncheon meat.(Post ini ditulis masa bulan puasa hari itu, tapi simpan dalam draft) Jadi gigih cari balik resepi luncheon meat yang pernah saya salin dari  FB Baking Wonderland (Xiao Ling A).


Resepi Homemade Chicken Luncheon Meat Halal
(Untuk rujukan di masa depan)

Bahan-bahan:
Ayam kisar - 500gram
Tepung ubi kayu  - 3 sudu makan
Kicap masin - 1 sudu makan
garam - 1/2 sudu teh
Serbuk chicken stock - 2 sudu teh
Bawang putih cincang halus - 2 sudu makan
Putih telur - 1 biji
Air - 2 sudu makan
Five-spice powder - 1/2 sudu teh (optional)
minyak masak - 1 sudu makan
gula - 1 sudu makan
serbuk lada putih - sikit

Cara membuatnya:
1. Masukkan semua bahan ke dalam ayam kisar dan gaulkan sehingga sebati dalam satu arah.
2. Sapu bekas dengan minyak sebelum masukkan ayam yang telah digaul sebati.
3. Tekan ayam kisar dengan belakang sudu bagi padat.
4. Tutup bekas dengan aluminium foil dan masukkan ke dalam peti ais supaya ia menjadi lebih keras.
5. Kukus selama 20 minit.
6. Tunggu sehingga sejuk baru potong.
7. Salutkan dengan kuning telur balance tadi dan goreng sehingga kekuning-kuningan.
8. Siap.


Saya guna brand ini.

Pastikan daging ayam kisar ini betul-betul hancur.

Masukkan tepung ubi kayu

Masukkan kicap masin

Masukkan garam

Masukkan serbuk chicken stock

Masukkan bawang putih.
Yang ini pun kena halus. 
Blend pun ok.

Masukkan putih telur


Air 2 sudu


5 spice powder
nak letak boleh, tak mau letak pun boleh.
Kalau letak lebih wangi.
Tapi ada orang tak boleh terima bau dia.


Minyak masak


Gula

Last sekali, serbuk lada putih


Saya kukus dengan mangkuk tingkat


Tepat bagi padat tau. 
Kalau tak padat, time nak potong luncheon meat ini akan hancur.
lepas tu, masukkan ke dalam peti ais bagi ia jadi keras.

Kukus 20 minit.

Selepas dikukus.

Tunggu sejuk dulu baru potong


Pertama kali saya buat, saya tekan padat. So bila potong memang cantik.
Kali kedua saya buat, saya tekan tak padat, bila potong hancur berderai luncheon meat saya...


Telur kuning tadi jangan buang, boleh celup luncheon meat dan goreng

Luncheon meat halal sawsawlady


No comments:

Post a Comment